Fra vedtægternes §10 om forandringer:
En andelshaver er berettiget til at foretage forandringer inde i boligen. Forandring skal anmeldes skriftligt for bestyrelsen senest tre uger inden den bringes til udførelse. Bestyrelsen kan gøre indsigelse efter stk. 3, hvilket skal ske inden tre uger efter anmeldelsen, og iværksættelse af forandringen skal da udskydes, indtil der er opnået enighed med bestyrelsen, eller det er fastslået at indsigelsen var uberettiget.
Såfremt forandringerne ønskes udført af hensyn til ældre/handicappede kan bestyrelsen ikke blankt nægte godkendelse, men alene stille krav til arbejdets udførelse jfr. stk. 3 og stk. 4 og alene nægte godkendelse, såfremt forandringerne medfører væsentlige gener for de øvrige beboere i ejendommen. Bestyrelsen kan betinge godkendelse af reetablering ved andelshaverens fraflytning.
Alle forandringer skal udføres håndværksmæssigt forsvarligt i overensstemmelse med kravene i byggelovgivningen, lokalplaner og andre offentlige forskrifter.
A. Bestiller en andelshaver selv en håndværker til arbejde i egen lejlighed, betaler andelshaver selv udgiften.
B. Er der arbejde der bliver udført uden skriftlig godkendelse fra bestyrelsen, betaler andelshaveren selv regningen.
C. VVS og el skal udføres af autoriserede håndværkers mester (pga. forsikring).
Bestyrelsen er ikke ansvarlig for anmeldte eller godkendte forandringers forsvarlighed og lovlighed. Hvor byggetilladelse kræves efter byggelovgivningen, eller tilladelse efter andre offentlige forskrifter, skal tilladelsen desuden forevises for bestyrelsen, inden arbejdet iværksættes, og efterfølgende skal ibrugtagningsattest forevises.
Det er i 2007 besluttet at de oprindelige trægulve ikke må benyttes eller afhøvles. Ny andelshaver forpligtiger sig til at lægge tæpper på gulvene med lyddæmpende underlag. Ønskes trægulve kan andelshaveren lægge nye gulve oven på eksisterende trægulv og med lyddæmpende isolering.
Forbedringerne afskrives efter ABF’s 20/30-års regel.
Fra vedtægternes §9 om vedligholdelse:
En andelshaver er forpligtet til at foretage al vedligeholdelse inde i boligen bortset fra:
A. Vedligeholdelse af centralvarmeanlæg, radiatorer.
B. VVS: Fælles forsynings- og afløbsledninger. Andelshaveren har vedligeholdelsespligt fra stopventil ved tilgang og til afløbsledningens lodrette streng. Angående fælles forsyningsstrenge og vedligehold er det den enkelte andelshavers pligt at blotlægge rør og efterfølgende selv sørge for reetablering, ved eftersyn og reparation. Lodrette strenge må kun
tilsluttes/udskiftes af foreningens autoriserede VVS håndværksmester.
C. Udskiftning af hoved- og gangdøre samt vinduer og altaner
D. Reparation/udskiftning af vandmålere og radiatormålere. Pr. 1. januar 2021 overgår forpligtigelsen til andelshaveren.
Andelsboligforeningen er forpligtet til at foretage al anden vedligeholdelse, herunder bygninger, skure og carporte samt fælles anlæg. Vedligeholdelsen skal udføres i overensstemmelse med en eventuel fastlagt vedligeholdelsesplan.
Fra vedtægternes §15 om overdragelse:
A. Overdragelsessummen skal senest to uger før overdragelsesdagen være indgået på foreningens konto i pengeinstitut.
B. Ved kontraktens indgåelse skal der indbetales/indsættes 3 mdrs. husleje på foreningens konto. Beløbet indgår i den samlede købesum ved udbetaling til sælger. Såfremt køber ikke har indsat den samlede købesum 14 dage før overdragelsesdagen tilfalder beløbet sælger. – I Bakkegården anvendes a. og b. ved salg.
Såfremt overdragelsesaftale indgås mere end 2 uger før overdragelsesdagen, skal køber senest 5 hverdage efter aftalens indgåelse enten deponere købesummen eller stille standardbankgaranti for denne. Det deponerede/det garanterede beløb skal frigives til andelsboligforeningen senest 14 hverdage før overtagelsesdagen. Andelsboligforeningen afregner – efter fradrag af sine tilgodehavender og nødvendige beløb til indfrielse af eventuelt garanteretlån med henblik på frigivelse af garantien – provenuet først til eventuelle rettighedshavere, herunder pant- og udlægshaver og dernæst til den fraflyttende andelshaver. Ved deponering eller standardgaranti.
Snarest muligt efter erhververens overtagelse af boligen skal denne med bestyrelsen gennemgå boligen for at konstatere eventuelle mangler ved boligens vedligeholdelsestilstand eller ved forbedringer, inventar og løsøre, der er overtaget i forbindelse med boligen. Erhververen kan kun komme med mangelindsigelser i op til og med 8 dage fra overtagelsesdagen, bortset fra indsigelser vedrørende skjulte mangler. Foreningen skal gøre erhververens og foreningens eventuelle krav gældende overfor sælger senest 10 dage efter overtagelsesdagen. Såfremt erhververen forlanger prisnedslag for sådanne mangler, kan bestyrelsen, hvis forlangendet skønnes rimeligt, tilbageholde et tilsvarende beløb ved afregningen til overdrageren, således at beløbet først udbetales når det ved dom eller forlig mellem parterne er fastslået, hvem det tilkommer.
Hjemmeside og hosting håndteret af Boligforeningsweb (Anyhoa.com internationally)